Усі батьки бажають найкращого для своєї дитини — щоби їхні діти виросли розумними, освіченими, успішними й розкрили всі вміння й таланти у своєму житті! Із самого народження вони піклуються про благополуччя і фізичний розвиток своїх малюків. І коли дитина досягає 1 року, і вже досить розвинена тілесно, як правило, батьки починають замислюватися про його інтелектуальний розвиток. Й ось він — період сумнівів: зараз або пізніше, чи не зарано, чи не зіпсую я дитину? Адже часто родичі є прибічниками доктрини, що розвиток дітей закладений природою і все повинно відбуватися самостійно й не треба нікого «мучити». Проте сучасний світ стверджує зворотне.
Що таке ранній розвиток?
У ХХІ столітті цифрових технологій і постійно зростаючих обсягів інформації, коли масштабується роль техніки й науки, проходить прискорення всіх життєвих процесів — світ потребує нової системи мислення й способів навчання. Для того, щоби бути готовим до майбутніх викликів, бути затребуваним і успішним, відчувати себе в цьому світі безпечно, необхідно розвивати здатність постійно навчатися та адаптуватися — від ранніх років до глибокої старості.
Більшість помилково вважає, що це передбачає суворе дотримання правил, великий обсяг різноманітної інформації, чіткий графік і багато навчальних матеріалів. Зовсім ні! Бо це природний процес розвитку дитини, де батьки виступають помічниками і вчителями, щоби розкрити унікальні здібності, розвинути в дитини цікавість до самого процесу навчання. Також важливу роль у ранньому розвитку відіграє навколишній простір, і батьки мають правильно його організувати: Іграшки, меблі, картинки, книги — усе це допомагає малюкам пізнавати, вивчати себе і світ.
Які методики раннього розвитку в компанії HEADU?
Італійська компанія в тісному контакті з педагогами, батьками й дітьми, створює чудові, веселі й захоплюючі інструменти для раннього розвитку розумових здібностей дітей, щоби розширити їхні майбутні життєві горизонти.
Метод і продукція HEADU стимулює інтелект і природні таланти дітей із допомогою ігор та освітніх матеріалів-забавок. Вони зібрані за компетенціями, щоби природно, ненав’язливо й без примусу відкрити здатність до постійного навчання, а також розвивати бажані навички в потрібній мірі.
Ці методики ґрунтуються на повазі до дитини, її схильностям і здібностям, допомагають виховати вільну, гармонійно та всебічно розвинену особистість.
В основі цієї унікальної продукції, лежать теорії двох дуже відомих науковців у сфері розвитку інтелекту — Марії Монтессорі й Говарда Гарднера.
Теорії Марії Монтессорі
Хто така Марія Монтессорі? Італійський лікар і педагог, найбільш відома своєю унікальною педагогічною системою, яка носить її ім’я. Педагогічна система до теперішнього часу використовується в багатьох державних і приватних школах у всьому світі.
Найважливіший період у розвитку дитини, як вважала Монтессорі, це 0–6 років. Це вік, коли формується не тільки інтелект, але і всі можливості психіки людини. Сучасні психологічні дослідження свідчать, що від народження до 4 років людина розвиває 50% свого природного інтелекту, від 4 до 8 років — ще 30%. Це означає, що дуже важливо не пропустити ранній етап розвитку дитини.
Основа методики Монтессорі — повага до особистості дитини, її свободи, потреб та інтересів. Адже кожна дитина — це унікальна особистість, яка розвивається за власними законами. А батьки й педагоги лише мають допомагати розкриватися й розвивати здібності.
Сенс методики Монтессорі полягає в самовихованні, самонавчанні, саморозвитку й самовизначенні дитини, а вихователь просто допомагає їй у цьому. Цей принцип можна сформулювати так: «Допоможи мені зробити самому».
Один із головних принципів її методики — це свобода. Вільний розвиток, навчання та свобода вибору. Дитина сама вибирає як, чим або з яким матеріалом вона буде займатися, як довго і в якому темпі, самостійно або з іншими дітьми.
З допомогою методики Монтессорі дитина розвиває логічне мислення, увагу, творчі здібності, пам’ять, уяву, дрібну і велику моторику. Вона допомагає освоїти навички спілкування, а також елементи побутової діяльності, що сприяє розвитку самостійності.
Здебільшого набори HEADU розроблено з урахуванням теорії Монтессорі. Наприклад, картки Монтессорі «Торкаємося, відчуваємо, вивчаємо» від 1 до 4 років, допоможуть розвинути дотик і дрібну моторику, розпізнавати поверхні, класифікувати об’єкти, розширити словниковий запас. А набори «Мій перший пазл Монтессорі» від 2 до 4 років, навчать розпізнавати предмети і тварин, з цими кумедними фігурками дитина проявить всю свою фантазію та уяву.
Теорії Говарда Гарднера
Хто такий Говард Гарднер? Американський психолог, відомий як автор поняття «множинний інтелект», фахівець у галузі клінічної психології, вивчав особливості людського мозку. Одна з його відомих цитат: «Намагайтеся знати про дітей якомога більше, замість того, щоби змушувати їх проходити через одне й те ж вушко голки».
Говард Гарднер у 1983 р розробив теорію множинного інтелекту. На його думку, немає єдиної загальної інтелектуальної здібності, тієї, що вимірюється відомим IQ-тестом. А є множинні інтелекти, які є незалежними один від одного і вони всі рівноцінні.
Кожна людина характеризується унікальною комбінацією тих чи інших видів інтелекту, розвинених у більшій чи меншій мірі, чим і пояснюються індивідуальні відмінності між людьми.
Він визначив такі типи інтелектів:
- Вербальний (лінгвістичний) інтелект — здатність до мовлення, вміння висловлювати свої думки, цікавість до мов, читання, письма, ораторські навички. Мають гарну пам’ять і багатий лексичний запас. Захоплюючий пазл «Тварини й місця їхнього проживання» від 2 до 5 років, навчить будувати міжособисті відносини, допоможе у вивченні груп та середовища існування тварин, розпізнаванні форм, досягненні цілей, розвитку спритності.
- Музичний інтелект — розвинена чутливість до тембру, рівню й ритму звуку, емоційна сприйнятливість до музики.
- Логіко-математичний інтелект — здатність до абстрактного мислення. Швидкі розумові обчислення, це — люди логіки, розуміють співвідношення між речами, відмінно класифікують об’єкти. Мають інтерес до цифр, обчислень. Розвивальні пазли «Весела математика» від 3 до 6 років, швидко навчить числовим знакам, розумінню й порівнянню кількості, асоціаціям число й кількість.
- Просторовий інтелект — здатність сприймати зорову і просторову інформацію і відтворювати зорові образи. Відмінна пам’ять, цікавість до форм, відтінків, малювання, конструювання, творчості, уяви. Розвивальна гра-пазл «Протилежності» від 3 до 6 років, поліпшить зорову пам’ять, логічне розуміння порівнянь, перші концепції порівнянь: високий/низький, довгий/короткий, день/ніч тощо.
- Тілесно-кінестетичний інтелект — здатність використовувати всі частини тіла й міміку у вирішенні завдань або створенні продуктів; включає контроль над грубими й тонкими моторними рухами, талант до ручної праці, спорту, хірургії, ювелірній справі. Тактильний пазл Монтессорі «Ферма» від 1 до 4 років, допоможе в розвитку дотику, спритності, сенсорної координації, розпізнаванні предметів, логіки.
- Внутрішньо-особистісний (персональний) інтелект — здатність розпізнавати свої власні почуття, наміри й мотиви, самостійні, впевнені люди. Захоплюючий пазл Монтессорі «Мій маленький будиночок» від 2 до 5 років, допоможе знайти індивідуальність і незалежність, розвинути тактильні відчуття, навчить розпізнавати форми, класифікації об’єктів.
- Міжособистісний інтелект — здатність розпізнавати й розрізняти почуття, погляди й наміри інших людей; лідери, дипломати, товариські люди. Розвивальна гра «Ляльковий будиночок — створи свій світ» відкриє уявний світ в особі придуманих персонажів, дитина гратиме з ними в рольові ігри, буде придумувати історії, удосконалювати навички дрібної моторики, розвивати творчі здібності та уяву.
- Натуралістичний інтелект — здатність класифікувати елементи довкілля, визнаючи їхні відмінності й те, як вони пов’язані один з одним і використовувати цю інформацію для вигідної взаємодії з ними. Унікальна карткова гра «Життя на фермі» від 2 до 5 років, відкриє дитині навколишній світ, нові знання про ферму, тварин і рослини, дасть розуміння, що таке професія й робота, буде розвивати логіку й асоціативне мислення, зіставлення форм.
Усі матеріали HEADU розділені на модулі, що відповідають різним властивостям інтелекту (за Гарднером). Колір піктограми розташований у верхньому кутку упаковки й він визначає, якому саме модулю (типу інтелекту) належить гра. Всередині модуля матеріали розділені за навичками, які розвиває той чи інший набор.
На кожній упаковці товару зазначено, які саме інтелектуальні здібності, у якому обсязі вони залучені до виконання цього завдання та для якого віку призначена. Ця унікальна інформація підкаже батькам, який саме вибрати набір для свого малюка і які здібності будуть розвиватися, граючи в нього.
Роль батьків у розвитку дітей
Безумовно, найголовнішими вчителями та наставниками в житті дитини є його батьки. Саме вони знають усе про свого малюка і краще за всіх відчувають його. Психологи зазначають, що найкращий поштовх у розвитку дитини дає близький контакт зі своїм дорослим. А спільні розвивальні ігри та заняття — це ідеальний варіант для раннього розвитку й адаптації дітей.
Тому, якщо вибирати між розвивальними клубами й домом, для дітей до 3-х років, то варто схилитися до занять вдома. Відповідальні батьки знаходять час і можливість, адже коли дитина бачить поруч натхненного дорослого, то отримує додатковий заряд енергії та цікавості від нього. І результати навчання стають помітні дуже швидко!
Щоби домашні заняття були цікавими та різноманітними, компанія HEADU пропонує великий вибір високоякісних розвивальних творчих наборів для дітей від 1 до 6 років. Ці набори розроблені і вироблені в Італії та вже доступні в Україні в мережі магазинів «Будинок іграшок».

Автор статті: Кароліна Починок