Історія розвитку ляльки Barbie від спроби створення першої в США дорослої ляльки до впізнаваного бренду і бестселера серед іграшок налічує шість десятиліть. Символ будь-якого з поколінь, в якому їй пощастило рости, Barbie ввібрала риси кожної епохи.
Лялька Barbie в 1950-х
За легендою Бáрбара Мілісе́нт Рóбертс (або лялька Barbie) народилася в містечку штату Вісконсін і в 1950-х вона виглядала схожою на гламурну пінап-гьорл з німецьких коміксів. Яскравий макіяж, тонкі брови, короткий чубок і осина талія в смугастому купальнику втілювали моду тих часів.
Цікаво, що коли з'явилася Барбі, реклама позиціонувала її як Teenage Fashion модель, яка вчиться в коледжі. Але зовнішність і пропорції тіла не видавали в ній підлітка.
Компанії Mattel в особі «матері-засновниці» Рут Хендлер знадобилося чимало перевипусків, щоб зовнішній вигляд відповідав заявленому іміджу.
Барбі в 1960-х
1961 рік ознаменувався тим, що в житті красуні з'явився бойфренд Кен. Далі до них приєдналися «найкраща подружка» Мідж і «молодша сестричка» Скіпер. У 1967 в особі кузини Френсі світ побачила перша темношкіра лялька. А через кілька років лінійка поповнилася афроамериканкою на ім'я Крісті.
Образи, в яких з'являється красуня, копіювали реальних людей: супермодель Твігі і актрису Дайан Керрол.
У шестидесяті Барбара освоює професії. На ринок виходять «ділова жінка», «модельєрка», «стюардеса» і «співачка». Далі слідують «няня», «балерина», «вчителька» і «медсестра», а в 1965 Мател випускає у світ «астронавтку».
Паралельно бренд починає продавати супутні товари: аксесуари, одяг, канцелярія, книги і сувеніри користуються попитом. Тоді ж створюється і «Будиночок мрії».
Лялька Барбі в 1970-х
У сімдесяті знаменита блондинка стає зразком сильної жінки-феміністки, що вдало поєднує успішну кар'єру з любов'ю до моди і активного способу життя.
У 1976 вона «здобуває» олімпійське золото в лижному спорті.
Барбі в 1980-х
Продовження історії тісно переплітається з подіями, які відбуваються в цей час в Америці. Епоха Рейгана дарує дівчаткам «пілота», «бизнесвумен» і «лікаря». А з початком ери MTV Барбара організовує власну музичну групу, в якій красується у блискітках та різнокольорових легінсах.
Наприкінці 80-x Mattel багато працює над колекційними серіями, в яких дизайн є ексклюзивним, а комплект нарядів створюють світові дизайнери.
Лялечка Barbie в 1990-х
У 90-х іграшці довелося зіткнутися з критикою зовнішнього вигляду та зайвої худорби. Також її критикували за «недалекий» образ.
У 1992 скандал виник навколо Барбари, що говорить. В її арсеналі зустрічалися фрази: «Я обожнюю шопінг», «Математика – це важко» і інші, що здавалися батькам недоречними і пропагуючими неправильні життєві цінності.
Попрацювавши над помилками, в 1997 виробник видозмінив пропорції фігури красуні. Барбара йде в президенти і виступає за рівноправ'я жінок.
У цей же період на ринку з'являється «Бекі в інвалідному візку». Проте у бажанні підтримати людей з обмеженими можливостями в компанії так квапилися, що не продумали деталі. У результаті візочок не поміщався в іграшковий будиночок, а волосся Бекі заплутувалося в колесах. Але на продажах ці промахи майже не позначилися.
Барбі в 2000-х
Нове тисячоліття принесло красуні кардинальну зміну іміджу. Вона стає героїнею мультфільмів і відеоігор.
На хвилі гучного розлучення улюбленців Америки, Брітні Спирс і Джастіна Тімберлейка, вона кидає Кена і робить на згадку про колишнього татуювання.
У наряді «Чорної канарки», супергероїні коміксів DC, лялька завойовує нових прихильників.
Barbie в наші дні
У 2015 випускається екземпляр зі штучним інтелектом. Завдяки вбудованим камері, мікрофону та динамікам, а також Wi-Fi модулю лялька дістає можливість спілкуватися з хазяйкою і самонавчатися в процесі гри.
Mattel створює дівчат з оновленими тілами, індивідуальними особливостями і обмеженими можливостями, в усьому різноманітті рас і національностей. Виробник пропонує на вибір 9 типів фігур, 35 відтінків шкіри і 94 варіанти зачісок. За усю історію було випущено 176 видів ляльок, лінійка носить назву «Фешеністас».
У 2019 Barbie відмітила своє 60-ти ліття і на підтримку цієї події виходить серія I can Be. На полицях з'являються «педіатр», «телерепортер», «кухар», «пожежник», «зоорятівник», «тренер з йоги», «стартапер», «суддя», «програміст», «гонщиця Формули-1» і «бджоляр». Компанія Мател хотіла нагадати, як багато різноманітних професій, не розділених за гендерною ознакою, встигла освоїти їх підопічна за свою історію. Колекція вселяє в дівчаток упевненість, що вони можуть обрати будь-яке зайняття і досягти успіху.
Цього ж року вперше в Україні пройшла виставка ляльок, на якій були представлені колекційні екземпляри різних серій і років випуску з приватних колекцій.
У 2020 році інклюзивна колекція поповнилася лялькою з протезом, в інвалідному візку та зі шкірним захворюванням «вітиліго». Для створення останньої компанія консультувалася з дерматологом і уперше представила прототип на своїй сторінці в Інстаграм. За словами представників Mattel, модель стала найбільш обговорюваною серед користувачів, тим самим довівши, що батьки хочуть купувати дітям наближені до реальності іграшки.
В якості джерела натхнення і мотивації Мател починає випускати серію рольових моделей – Inspiring Women, з легендарними жінками минулого і сучасності. Серед них художниця Фріда Кало, співачка Ела Фітцджеральд, медсестра Флоренс Найтінгейл, параатлетка Медісон де Розаріо, супермодель Адвоа Абоа, математик NASA Кетрін Джонсон. А в 2020 іменну ляльку уперше отримала українка – Ольга Харлан, олімпійська чемпіонка з фехтування.
У Барбі всесвіті кожна дівчинка знайде ляльку, здатну виразити її внутрішній світ, втілити мрії і прагнення, надихнути на досягнення цілей своїм прикладом. Хто, якщо не Барбі, здатна утримувати упродовж півстоліття лідерство в індустрії. Переживати періоди зльотів і поразок. Змінюватися під впливом світових подій і тенденцій. Нам усім є, чому в неї повчитися.
Попри те, що Барбі змінилася за ці 60 років, в наші дні існує безліч проблем і стереотипів, які їй належить зламати, щоб бути не лише легендою минулого, але і символом нового покоління.

Автор статті: Таня Ковальчук